Marilyn Monroe – moda EMILIO PUCCI i FERRAGAMO we Florencji

MARILYN MONROE, kadr z filmu KSIAŻĘ I TANCERKA

MARILYN MONROE, kadr z filmu KSIAŻĘ I TANCERKA

.

Pomimo skandalicznego trybu życia Marilyn nie miała w sobie nic wulgarnego a swą pogodną twarzą o niemal dziecięcych rysach oraz boskim ciałem, zjednywała sobie wielbicieli obojga płci na całym świecie. Nawet gwiazda włoskiego kina Anna Magnani była jej wielką fanką i to ona w 1957 r. wręczyła Marilyn statuetkę Dawida Donatello przyznaną jej, jako najlepszej aktorce zagranicznej, w tym prestiżowym włoskim konkursie filmowym za udział w romantycznej komedii „Książę i tancerka” u boku słynnego Laurence’a Oliviera. Aby sfinansować ten daleki od hollywoodzkich standardów film kręcony w Wielkiej Brytanii, Marilyn utworzyła nawet własną agencję filmową. Wiele jej posunięć, tak w życiu osobistym, (choć trudno je takowym nazwać z racji paparazzi), jak i zawodowym świadczy o tym, iż Marilyn nie była gapowatą gwiazdeczką, na jaką sama się wykreowała, ale kobietą o silnej osobowości i coraz rzadszej dziś szlachetności. To m.in. dzięki Marilyn, fenomenalna Ella Fitzgerald mogła co wieczór śpiewać w słynnym klubie „Mocambo” w Los Angeles, do tej pory, jak wiele najlepszych lokali, zarezerwowanym jedynie dla białych Amerykanów.

.

GŁUPIA BLONDYNKA CZY AKTORSKI GENIUSZ

Marilyn Monroe nigdy nie dostała Oskara. Czy to dowód na jej totalne beztalencie? Oskara nie dostał tez nigdy genialny kompozytor Ennio Morricone, jeśli nie liczyć tego za całokształt twórczości, który Marilyn Monroe przyznany byłby idem, gdyby dożyła do późnej starości, jak włoski mistrz westernowych szlagierów Morricone. Powody, dla których wiele autentycznych gwiazd kina zostaje ignorowanych w procesie rekrutacji do Oskara jest wiele, a jednym z nich jest do gruntu pruderyjny charakter Amerykanów, który zaważył w jej przypadku. Dla nich Marilyn Monroe, kobieta wyemancypowana i obdarzona niezwykłą charyzmą, była do końca (po przeszło 15-letniej karierze filmowej, podczas której wystąpiła w 31 filmach), jedynie „pin-up” o wątpliwym pochodzeniu i skandalicznych obyczajach. Byli nawet tacy, którzy widzieli w niej maskotkę włosko-amerykańskiej mafii z racji jej relacji z Frankiem Sinatrą – ulubionym aktorem i piosenkarzem środowiska mafijnego a nawet rosyjskiego szpiega w spódnicy z racji jej bliskich kontaktów z braćmi Kennedy.

.

MARILYN MONROE - kadr z filmu

MARILYN MONROE – kadr z filmu

.

Tymczasem Marilyn Monroe była błyskotliwą aktorką komediową i dramatyczną, której udawało się waloryzować nawet najprostsze, drugoplanowe postacie. Wystarczy obejrzeć, najlepiej kilka razy, takie filmy jak „Pół żartem, pól serio” czy wspomniany już „Książę i tancerka”, aby zdać sobie sprawę z siły jej powalającej, i to nie tylko męską cześć widowni, charyzmy. Bez jej posiadania nie ma mowy o wybitnym aktorstwie i nawet najlepsze szkoły teatralne i filmowe mało tu pomogą. A propos wykształcenia: Marilyn, aby dorównać swym filmowym i życiowym partnerom, z zapałem studiowała nie tylko sztukę aktorska, ale i wiele innych dziedzin takich jak historia, sztuka czy literatura.

.

HOLLYWOODZKA WENUS

Właśnie minęło 50 lat od jej nagłej i tajemniczej śmierci w wieku 36 lat. Czy było to samobójstwo, zwykle przedawkowanie środków nasennych czy też zbrodnia nie ma już dziś znaczenia. Marilyn musiała zapłacić najwyższą karę za to, że jej gwiazda świeciła przez długich 15 lat na szczycie hollywoodzkiej Fabryki Snów. W podobnych przypadkach, a było ich wiele w świecie show businessu, zwykło się mawiać, iż ulubieńcy bogów umierają młodo. Tą razą odeszła jednak sama bogini Wenus, jak trafnie określił Marilyn jej „nadworny szewc” Salvatore Ferragamo.

.

PLAKAT Z MARILYN MONROE - 65a rocznica Festiwalu Filmowego w Cannes, 16-27 maja 2012

PLAKAT Z MARILYN MONROE
65a rocznica Festiwalu Filmowego w Cannes, 16-27 maja 2012

.

Charakterystyczny look i sposób zachowania Marilyn, które uczyniły z niej nieśmiertelną ikonę seksu, imitują od lat kobiety na całym świecie. Wśród plejady filmowych seks bomb minionego wieku takich jak Brigitte Bardot, Sofia Loren, Claudia Cardinale, Elizabeth Taylor, Ursula Andress czy Jane Fonda, tylko ona jedna stała się mitem. Postać Marilyn pozostaje od przeszło pól wieku wciąż aktualnym ucieleśnieniem kobiecości, wybiegającym daleko poza świat filmu. Nie, jak w przypadku wielu innych gwiazd, jedynie wspomnieniem o posmaku retro, ale wciąż żywą ikoną pop kultury. Warto więc przypomnieć, iż super kobiecy styl ubierania się Marilyn Monroe ma autentyczne włoskie korzenie a jego autorami są dwaj florenccy styliści Salvatore FerragamoEmilio Pucci.

.

MARILYN I EMILIO PUCCI

Błyskawiczna kariera florenckiego arystokraty Emilio Pucci (1914-1992) przypada na lata 50-te i 60-te, kiedy to stał się on ulubionym krawcem znanych i bogatych Amerykanek z Jackie Kennedy i Marilyn Monroe na czele. Tylko nieliczne, wśród których była też Marilyn, posiadały własne manekiny w atelier markiza Emilio Pucci w Palazzo Pucci na Via de’Pucci w centrum Florencji. Marilyn, która w latach swej kariery to przybierała, to traciła na wadze (pomiędzy 53 a 63 kg, przy wzroście 1,66 m), co jakiś czas informowała swego „nadwornego krawca” o tych istotnych przy szyciu nowych kreacji zmianach. Słynne dzianinowe, kolorowe sukienki, bluzki i sweterki tego stylisty perfekcyjnie waloryzowały super kobiece kształty Marilyn Monroe.

EMILIO PUCCI - pasek należący do Marilyn Monroe

EMILIO PUCCI – pasek należący do Marilyn Monroe

.

Zielona bluzka z długim rękawem i łódkowym wycięciem przy szyi, uszyta z jedwabnego jerseyu autorstwa EMILIO PUCCI (rozmiar 14) towarzyszyła Marilyn w jej ostatnich miesiącach życia. To w niej gwiazda pojawiła się na próbach do krótkiego wystąpienia na cześć Johna Fitzgeralda Kennedy’ego w nowojorskim Madison Square Garden z okazji jego 45°urodzin w dniu 19 maja 1962 r. I to w tej bluzce, do której nosiła jasne, bawełniane spodnie o klasycznym kroju i jedwabną chustkę, Marilyn spędziła ostatni weekend swego życia 28 i 29 lipca 1962 r. w Newadzie.

Projektu Markiza  Emilio Pucci była też suknia, w której Marilyn miała wkrótce wsiąść powtórny ślub z byłym mistrzem baseballu Joe di Maggio. I ona również była w noszącym nadzieję na przyszłość kolorze zielonym.

.

EMILIO PUCCI - bluzka MARILYN MONROE z jedwabnego jerseyu

EMILIO PUCCI
bluzka MARILYN MONROE z jedwabnego jerseyu

.

embedded

Film z Marilyn Monroe nakręcony w maju 1962 r., na trzy miesiące przed jej tragiczna śmiercią. Gwiazda ma na sobie zieloną bluzkę EMILIO PUCCI.

.

W 1999 r. wystawione zostały na aukcji w  domu aukcyjnym Christie osobiste rzeczy Marilyn Monroe, wśród których kolekcja firmowana Emilio Pucci. Styl, w jakim ubierała się gwiazda na co dzień w niczym nie przypomina bogatych kostiumów noszonych przez nią na planie filmowym. Proste sukienki o linii T-shirtu wiązane w pasie wąskimi paskami, typowe dla stylu Emilio Pucci jedwabne koszule w fantazyjne wzory, klasyczne spodnie o linii papierosa – wszystkie one w świeżych, nasyconych barwach zieleni, różu i błękitu, które do dziś dnia stanowią wyznacznik kalifornijskiego stylu. Nosiła je Marilyn na przemian z bardziej formalną garderobą, najczęściej w kolorze total black. Szafy wypełnionej ponadczasowymi ubraniami z kolekcji EMILIO PUCCI pozazdrościłaby Marilyn niejedna współczesna fashion victim.

.

EMILIO PUCCI -Aukcja Christie 1999 - osobisty majatek Marylin Monroe

EMILIO PUCCI -Aukcja Christie 1999
– osobisty majatek Marylin Monroe

EMILIO PUCCI Aukcja Christie 1999 - osobisty majatek Marylin Monroe

EMILIO PUCCI Aukcja Christie 1999
– osobisty majatek Marylin Monroe

.

MARILYN I SALVATORE FERRAGAMO

38,5 (przy pantoflach z super wąskimi noskami maksimum 39) – takiego rozmiaru były buty Marilyn Monroe, które powstawały we florenckim laboratorium znanego szewca Salvatore Ferragamo. Pantofle preferowane przez nią były klasycznymi, pozbawionymi zbędnych dekoracji szpilkami. Od 1953 r. dostał on podobno od diwy zlecenie na produkcje pantofli z istotnym defektem: jeden z nich miał mieć o 1 cm krótszy obcas od drugiego. Od tej pory seksowny, rozkołysany chód Marilyn miał się stać jeszcze bardziej prowokujący. W pięćdziesiątą rocznice śmierci swej dawnej klientki  dom mody FERRAGAMO zadedykował jej wspaniałą wystawę zainaugurowaną 19 czerwca 2012 r. w MUZEUM FERRAGAMO we florenckim Palazzo Spini Feroni, która potrwa do 1 kwietnia 2013 r. Znalazły się na niej najsłynniejsze kreacje Marilyn pochodzące z kolekcji prywatnych, wśród których niezapomniana suknia z kryształków (mimo zwiewnego aspektu, w rzeczywistości była ona bardzo ciężka), jaką miała na sobie śpiewając przed całą Ameryką, na krótko przed swą śmiercią, „Happy Birthday Mr President”. Wspaniałe kreacje uzupełnia bogata kolekcja pantofli z archiwum FERRAGAMO. Niektóre z klasycznych modeli preferowanych przez Marilyn zostały zaproponowane w nowej kolekcji tego domu mody i są do nabycia w obszernym salonie firmowym w Palazzo Spini Feroni. Ten imponujący pałac, mieszczący się przy znanej z najekskluzywniejszych we Florencji butików Via Tornabuoni (m.in. PRADA, GUCCI, TRUSSARDI, VERSACE, ROBERTO CAVALLI, BURBERRY, TOD’S, DIOR, BULGARISTEFANO RICCI, ERMANNO SCERVINO), zakupiony został przez Salvatore Ferragamo w 1930 r. po jego triumfalnym powrocie do Włoch z Ameryki.

Warto uwzględnić tą niepowtarzalną wystawę w tegorocznych planach wycieczkowych zważywszy, że Pałac należący do FERRAGAMOmieści się w samym centrum Florencji, nie dalej niż 10 minut spacerkiem od Duomo czy Ponte Vecchio. Przy tej samej ulicy warto też zatrzymać się na krótki lunch w Pałacu ANTINORI należącym do jednej z najstarszych rodzin winiarskich Włoch i posmakować czerwonego, toskańskiego Chianti lub białego Vermentino z pobliskiego wybrzeża  w towarzystwie lokalnych specjałów – bruschetty (zapiekanego chleba z toskańską oliwą z oliwek i świeżymi pomidorami) i crostini (zapiekanego chleba z pastą z wątróbki). Miłośnicy włoskiej espresso (i dobrych czekoladek) mogą natomiast zajrzeć do ekskluzywnej kafejki należącej do Roberto Cavallego mieszczącej się obok jego butiku przy tej samej ulicy Tornabuoni. Ten niezwykle popularny na świecie toskański stylista zakupił kilka lat temu ten lokal po słynnym we Florencji, historycznym Caffe Giacosa.

Wprawnym okiem wystawiennika (oraz niedoszłego historyka sztuki i muzeologa oraz miłośniczki dobrego kina), bez wątpliwości oceniłam poziom tej wystawy na bardzo wysoki, stąd też z całym przekonaniem Wam ją polecam.

Z racji, iż otrzymałam od biura prasowego FERRAGAMO interesujące zdjęcia z tej wystawy, które raczej rzadko są publikowane w prasie, poniżej przedstawiam je Wam bez komentarzy, które, mam nadzieję, z przyjemnością odkryjecie sami podczas wizyty w Muzeum Ferragamo. Zdjęcia te nie zastąpią Wam wizyty na tej wystawie, ale z pewnością zachęcą do jej osobistego zwiedzenia, czy choćby polecenia znajomym.

.

1. MARILYN MONROE, Muzeum Ferragamo 06 12

(foto: Muzeum SALVATORE FERRAGAMO)

.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s