Modna Sypialnia – Luksusowe tekstylia MADE IN ITALY kolekcje JESIEŃ-ZIMA 2012/13

.

BLUGIRL (SVAN DONDI) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K/Maciejewska Serra)

BLUGIRL (SVAN DONDI) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Dyktaty mody nie omijają dziś żadnego sektora naszego życia. Tym samymi tak intymny jego obszar jak sypialnia i jej wystrój również musza odpowiadać wciąż zmieniającym się tendencjom. Widać to szczególnie w jej „ruchomym wyposarzeniu” czyli w sypialnianych tekstyliach: pościelach, narzutach, pledach, powłoczkach i firanach. Włoska branża tekstyliów domowych, o których chce Wam napisać w tym tekście, posiada bardzo długie tradycje, a większość jej znaczących producentów tradycyjnie lansuje dwie nowe linie produktów w ciągu roku. Są one perfekcyjnie zaprojektowane i zrealizowane, aby zaspokoić wyrafinowane gusta światowej klienteli oczekującej luksusowych wyrobów Made in Italy dalekich od umykającej kontroli chińskiej „masówki”.  Aspekt ten ma też szczególne znaczenie w przypadku pościeli i innych sypialnianych tekstyliów przeznaczonych dla dzieci, o których napiszę Wam szerzej w następnym poście.

.

WŁOSKI PRYMAT

Włosi znani są od lat z tego, iż w mistrzowski sposób łączą właściwą im fantazję z nowoczesnością. Jest to szczególnie widoczne w branży tekstylnej, której produkty są obecnie jednymi z najczęściej kopiowanych przez azjatyckich producentów. Kreatywność, wykorzystanie nowoczesnych materiałów i procesów produkcyjnych oraz tak modny ostatnio „ukłon” w stronę precyzyjnego, ręcznego wykończenia są niewątpliwymi atutami produktów Made in Italy. Obecnie włoscy producenci w coraz mniejszym stopniu zwracają się do tzw. przeciętnego klienta, który szuka raczej tańszej, najczęściej azjatyckiej alternatywy. Uwaga Włochów skierowana jest natomiast na tzw. rynek niszowy tj. na raczej bogatą i bardzo wymagającą tak stylistycznie jak i jakościowo klientelę.

.

BALLANTYNE (CALEFFI) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

BALLANTYNE (CALEFFI) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Styl rozumiany jest tutaj nie jako wartość absolutna, ale jako konkretny gust odbiorcy finałowego. Znakomitym tego przykładem są nowe, ekskluzywne propozycje producenta SVAN DONDI produkującego m.in. linie BLUMARINE i BLUGIRL na licencji znanej włoskiej stylistki Anny Molinari. Ich efektowna stylistyka, jak deklaruje sam producent, nastawiona jest na bogatą klientele z Rosji i państw ex Związku Radzieckiego, szukających tego rodzaju propozycji. Nie przypadkiem producent ten, jak sam deklaruje, nie zamierza stawiać czoła bardziej ewoluowanym stylistycznie rynkom takim jak Polska.

.

BLUMARINE (SVAN DONDI) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K/Maciejewska Serra)

BLUMARINE (SVAN DONDI) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Szerokie wykorzystanie buduarowych akcentów, motywów skór zwierzęcych, strusich piór i kryształków Swarovski to niewątpliwie efekt zwrócenia się włoskich producentów, i to nie tylko tekstyliów domowych, ku rynkom zbytu uznawanym za przynoszące w chwili obecnej najwyższe zyski. To właśnie w krajach ex ZSRR nie brak klientów na luksusowe towary firmowane przez światowych stylistów takie jak np. obszyty strusimi piórami ocieplany pled BLUMARINEw cenie około 1000 Euro.

.

BLUMARINE (SVAN DONDI) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra) .

BLUMARINE (SVAN DONDI) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)
.

.

Po części to temu właśnie zjawisku zawdzięczać możemy współgranie w obecnych propozycjach producentów różnorodnych pod kątem stylistycznym kolekcji, przeznaczonych zarówno na oszczędny stylistycznie rynek Europy Zachodniej jak i na lubiący ostentacyjny luksus rynek rosyjski i jemu podobne. Włoskim producentom tekstyliów domowych znanym z wysokiej jakości wykonania swych wyrobów powierzane są często licencje znanych światowych marek. Są wśród nich m.in. barwny jak zawsze PLAYBOY HOME produkowany przez włoskiego IL.MA. i utrzymana w barwach flagi amerykańskiej debiutująca w tym roku linia tekstyliów domowych marki BEVERLY HILLS POLO CLUB produkowana przez CAVALIERI.

.

PLAYBOY (IL.MA.) Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

PLAYBOY (IL.MA.) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Na marginesie warto zaznaczyć, iż dobre polskie szwalnie z powodzeniem mogłyby pracować na znanych światowych licencjach, a nie jedynie ograniczać się do podwykonawstwa dla firm  zagranicznych jak np. niemiecki HUGO BOSS, który szyje w Polsce m.in. swe ekskluzywne kurtki z linii Boss Selection.

.

POWRÓT DO PRZYSZŁOŚCI

W stylistyce kolekcji włoskich tekstyliów na sezon jesień-zima 2012-2013 widoczne są wyraźne nawiązania do stylu retro realizowanego z wykorzystaniem naturalnych tkanin poddanych nowoczesnym procesom obróbki. Modne pościele, narzuty i pledy produkowane są z naturalnych tkanin takich jak szlachetna bawełna, len, wełna i kaszmir o ekstremalnej funkcjonalności osiągniętej dzięki nowoczesnym procesom produkcji. Dzięki temu charakteryzują się one niezwykłą lekkością i miękkością, posiadają odporne na wielokrotne prania kolory, wstawki i koronki a często nie wymagają nawet pracochłonnego prasowania, jak ma to miejsce w przypadku luksusowych lnianych kompletów toskańskiego producenta DEA czy podobnych lnianych propozycji w stylu bardziej casual producenta FAZZINI.

.

DEA AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

DEA AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Nowe tendencje szeroko wykorzystujące neutralne hafty na tiulu i lnie obserwować można szczególnie wyraźnie na przykładzie znanego ze swej wyrafinowanej stylistyki producenta MASTRO RAPHAEL. Jego propozycje z linii „Neo Retro”utrzymane są w szeroko lansowanych, również przez innych producentów, neutralnych kolorach bieli, beży i brązów.

.

MASTRO RAPHAEL AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

MASTRO RAPHAEL AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Neutralne barwy z silniejszymi akcentami kolorystycznymi takimi jak turkus i zieleń widoczne są również w nowych propozycjach producenta CASA ANVERSA.

.

CASA ANVERSA AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

CASA ANVERSA AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Powrót koronki, jako maksymalnej ekspresji ekskluzywności wykończenia, widoczny jest również u tradycyjnie bardziej formalnych stylistycznie producentów takich jak COTONIFICIO ZAMBAITI. Wykorzystuje on biało-czarną koronkę, jako niemal niewidoczne podszycie zapięć w swych utrzymanych w super oszczędnym stylu czarno-szaro-białych pościelach ekskluzywnej linii „Cassera Casa” wykonanej z bawełnianej satyny. Przez szereg lat koronka i haft widoczne były niemal jedynie w stricte rzemieślniczych propozycjach. Jeszcze rok temu elementy te spotkać można było jedynie w pościelowych propozycjach małych producentów, np. z rejonu Pistoi pod Florencją, pracujących głównie na rynek toskański.

.

STYLISTYCZNY MONTAGE

Koronka i haft w tekstyliach domowych zdają się być niemal wyłącznie ekskluzywną, włoską propozycją jak zawsze wyprzedzającą ogólnie obowiązujące kanony, gdyż te luksusowe i silnie związane z tradycyjnym rzemiosłem elementy nie występują w trendach 2012-2013 z frankfurckiego Forum (przygotowywanych nieprzerwanie od przeszło 20 lat przez targi HEIMTEXTIL). Nie ma ich nawet w lansowanym przez Niemców nurcie Craft Industry, łączącym tradycyjne rzemiosło z nowoczesnością.

.

CALEFFI AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

CALEFFI AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Nie oznacza to jednak, że we włoskich propozycjach nie występują inne elementy nowych tendencji, takie jak nieregularne powierzchnie, patchwork, niezdefiniowane lub niedokończone linie, kratki i kwiaty, stare złoto i połysk węgla z tendencji „Craft Industry”; liczne elementy o nocnych klimatach, połysk w zestawieniu z futrami naturalnymi i syntetycznymi, brokaty z tendencji Dark Lux czy nowoczesny linearyzm i oszczędność kontrastujących ze sobą form i kolorów z tendencji „Split Clarity”.

.

FAZZINI AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

FAZZINI AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Zdecydowanie mniej jest jednak we włoskich propozycjach, przynajmniej w kolekcjach z najwyższej półki, elementów charakteryzujących frankfurcką tendencję Colour Riot z jej eksplozją neonowych kolorów i geometrii. Włoscy styliści wierni są natomiast bez wątpienia ogólnej filozofii nakazującej kreatywne i nowoczesne wykorzystanie istniejących już w przeszłości elementów. Ten stylistyczny nakaz znakomicie syntetyzuje określenie Montage będące tytułem frankfurckiej „księgi trendów” na lata 2012 i 2013.

.

MASTRO RAPHAEL AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

MASTRO RAPHAEL AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

MAT KONTRA POŁYSK

Szeroko stosowane są przez włoskich producentów efekty kontrastu powierzchni matowych z połyskującymi i to nawet w bardziej klasycznych propozycjach. Połyskujące powierzchnie utrzymane są bardzo często w kolorze starego złota, ciemnego srebra, czerni i bieli. Matowo-połyskujące kontrasty wykorzystuje szeroko producent VIA ROMA, 60, który proponuje m.in. kolekcję utrzymaną w kolorze total white.

.

VIA ROMA,60 AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

VIA ROMA,60 AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

Nadal, podobnie jak w kolekcjach zeszłorocznych, często wykorzystywane są rozmaite odcienie szarość w zestawieniu z bielą i czernią.  Teraz łączone są one również z lansowanymi powszechnie neutralnymi beżami i zgaszonymi brązami.

.

PARAH (VIA ROMA, 60) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

PARAH (VIA ROMA, 60) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

TAJEMNICE METROPOLII

Poza dominującym stylem rodem z mniej lub bardziej eleganckich osiemnastowiecznych buduarów, proponowane są kolekcje nawiązujące stylistycznie do sztuki Pop Art utrzymane w wielkomiejskich klimatach z ich geometrycznym racjonalizmem dnia i owianym mgiełką tajemnicy blaskiem nocnych neonów. Emblematyczna jest tu kolekcja tekstyliów znanego ze swej super selekcjonowanej bawełny producenta COTONIFICIO ZAMBAITI, który w swej popularnej linii „Happidea” proponuje barwną geometryczno-kwiatową podróż po światowych metropoliach.  Jego ekskluzywna linia pościeli „Cassera” to z kolei ukłon w stronę magii Paryża: wyrafinowany mix linearnych elementów baroku z ekstremalną nowoczesnością współczesnej architektury (m.in. komplety o mówiących same za siebie nazwach pigalle, bastille, madeleine, do louvre czy rue di rivoli).

.

KWIATKI & KRATKI

Widoczna tendencją w wielu nowych propozycjach jest połączenie klasycznych już pościelowych kratek w wydaniu maxi size z podobnie dużymi klasycznie pościelowymi kwiatami. Przykładem może być nowa kolekcja ROCCOBAROCCO, produkowana na licencji przez CASA ANVERSA, w której duże, utrzymane w kolorach czerni, bieli i brązu stylizowane kwiaty występują w zestawieniu z biało-czarnymi pepitkami, kratami i grochami uzupełnionymi o eksponowane, haftowane bądź skomponowane ze strasów logo ROCCOBAROCCO.

.

ROCCOBAROCCO (CASA ANVERSA) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

ROCCOBAROCCO (CASA ANVERSA) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

ROCCOBAROCCO (CASA ANVERSA) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

ROCCOBAROCCO (CASA ANVERSA) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

We włoskich kolekcjach tradycyjne, mniej lub bardziej stylizowane motywy kwiatowe nie znikają nawet w bardziej oszczędnych stylistycznie propozycjach. Dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu laserowego druku, którego szeroka gamę możliwości zdają się z upodobaniem testować włoscy producenci, kwiatowe kolekcje zyskują tylko na swej atrakcyjności. Wspaniale prezentują się m.in. utrzymane w stylu włoskiego malarstwa kwiatowego nowe, jesienno-zimowe kolekcje MIRABELLO, jednego z pościelowych brandów CALEFFI, znanego od lat ze swych wypełnionych kwiatami propozycji. Tą razą przyszła kolej na wijące się po śnieżnobiałej powierzchni szlachetnej, bawełnianej satyny nasturcje, fuksje i orchidee.

.

MIRABELLO (CALEFFI) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

MIRABELLO (CALEFFI) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

POŚCIELOWY UNISEX

Niezwykle wyrafinowana kolorystycznie jest również nowa kolekcja wchodzącego i na nasz rynek TRU TRUSSARDI HOME (realizowana przez T&T CASA) ze swymi odważnymi, lecz zawsze super eleganckimi zestawieniami kolorów i deseni: niemal niewidocznych, szaro-fiołkowych motywach wielkokwiatowych z połyskującymi, pastelowymi satynami i klasycznymi, neutralnymi kolorystycznie pepitkami. Nową kolekcję TRU TRUSSARDI można bez zastrzeżeń nazwać unisex.

.

TRU TRUSSARDI HOME (T&T CASA) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

TRU TRUSSARDI HOME (T&T CASA) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

TRU TRUSSARDI  HOME wykorzystuje powszechnie materiały i desenie rodem z męskiej garderoby takie jak np. proponowany beżowo-brązowy wełniany pled w klasyczną, ubraniową pepitkę czy wykonane z naturalnej skóry naszywki z logo TRU TRUSSARDIna pledach i narzutach.

.

TRU TRUSSARDI HOME (T&T CASA) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

TRU TRUSSARDI HOME (T&T CASA) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

.

WŁOSKIE TEKSTYLIA DOMOWE W LICZBACH

We Włoszech działa przeszło 3 tysiące firm produkujących domowe tekstylia, przy czym 240 firm w samej Toskanii, co stanowi 11% ogólnej włoskiej produkcji tego sektora. Najwięcej włoskich tekstyliów domowych znajduje odbiorców w Europie (81%), następnie w krajach azjatyckich (11%) i Ameryce (6%). Państwa, do których wysyłanych jest najwięcej włoskich tekstyliów domowych to Francja i Niemcy (po 12% ich ogólnego eksportu), następnie USA (12%), Hiszpania (7%) i Szwajcaria (6%).

.

BYBLOS (CASA ANVERSA) AW 2012/13 Targi IMMAGINE ITALIA Florencja (foto: K.Maciejewska Serra)

BYBLOS (CASA ANVERSA) AW 2012/13
Targi IMMAGINE ITALIA Florencja
(foto: K.Maciejewska Serra)

.

TARGI IMMAGINE ITALIA

Głównych producentów luksusowego sektora włoskiej branży tekstyliów dLA DOMU, spa I  i lingerie spotkać można od pięciu lat w słynącej z luksusowego rzemiosła Florencji podczas lutowych targów IMMAGINE ITALIA. Impreza ta jest spadkobierczynią zlikwidowanych przed laty targów PITTI CASA, przejętych po części przez potężne, lecz chaotyczne targi domu MACEF w Mediolanie. Organizatorzy IMMAGINE ITALIA zapełnili tym samym lukę w imprezach mogących skupić w jednym miejscu większość wysokogatunkowych włoskich producentów tekstyliów domowych. Dziś targi IMMAGINE ITALIA uznać można za luksusową włoską alternatywę dla najważniejszych imprez tego sektora: frankfurckich targów HEIMTEXTIL i po części paryskich MAISON&OBJET. Warto wspomnieć, że jeszcze 10 lat temu we Frankfurcie Włochy, ze swymi przeszło 400 wystawcami, były krajem partnerskim, podczas gdy obecnie jest ich na HEIMTEXTIL około 50 (w tym tylko 10 firm z „pościelowego” sektora), co oznacza, ze kontakty z włoskimi firmami sektora tekstyliów domowych poza ich ojczyzna są znacznie utrudnione. Targi IMMAGINE ITALIA są tym samym bardzo cenną imprezą dla wszystkich chcących zapoznać się z najnowszymi kolekcjami najlepszych włoskich firm tego sektora, często nieobecnych na innych światowych salonach i w ogólnie dostępnych massmediach. Ich głównym organizatorem targów jest Izba Handlowa z podflorenckiego rejonu Pistoi znanego we Włoszech z rzemieślniczych laboratoriów tekstyliów domowych, które nie posiadały do tej pory promującego ich produkcję salonu.

.

       Mój tekst o tej samej tematyce ukazał się kilka miesięcy temu w jedynym polskim czasopiśmie branżowym poświęconym włókiennictwu i tekstyliom „Przegląd Włókienniczy”, z którym współpracuję od kilku lat..

.

Reklamy

4 comments on “Modna Sypialnia – Luksusowe tekstylia MADE IN ITALY kolekcje JESIEŃ-ZIMA 2012/13

    • Fotel był rzeczywiście śliczny i od razu przyciągnął moją uwagę. Podejrzewam, że „ubrali go” tak specjalnie na potrzeby targowych ekspozycji BLUMARINE i raczej trudno by go było dostać w sprzedaży. Wiele razy widziałam podczas różnych targów śliczne przedmioty, kreacje i aranżacje, które z pewnością znalazłyby wielu klientów gdyby były produkowane, przynajmniej w limitowanych seriach.

  1. I Pinco Pallino mial w ofercie takie fotele w wersji dzieciecej. Ale po 600 euro. Troche drogo. A ja bym chciala po rozsadnej cenie…
    Moznaby ewentualnie poszukac na pchlich targach, a potem pomalowac i obic. Tylko czy sie oplaca? A jak sie nie uda ladnie zrobic,to co?
    Takie wlasnie mam rozterki, ale taki fotel po prostu za mna chodzi i nie moze sie odczepic 😉

    • Też myślę, że pchli targ to jedyne rozsądne rozwiązanie. Jak producenci wypuszczają takie cudeńka to żądają za nie niebotycznych kwot. Trochę przy tym roboty, ale ile satysfakcji. Kiedy czasami przerobie albo ozdobie jakiś ciuszek dla Marysi jestem z tego tak dumna jak za czasów, kiedy oddawałam moje gotowe prace na lekcjach robotek ręcznych jeszcze w komunistycznej podstawówce 🙂
      A propos zdjęć do bloga: na jakim programie dodajesz na nich napisy?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s