Florenckie Królestwo Antykwariuszy – XXVIII BIENNALE INTERNAZIONALE DELL’ANTIQUARIATO

Palazzo Corsini grotta - FLORENCJA (foto: PR Biennaleantiquariato)

Palazzo Corsini grotta – FLORENCJA
(foto: PR Biennaleantiquariato)

.

Medyceusze, jak na nowobogackich przystało, uwielbiali dziwactwa. Obok arcydzieł najwybitniejszych artystów epoki, ich florenckie i toskańskie wille i pałace roiły się od najdziwaczniejszych przedmiotów pochodzących z odległych zakątków świata.

Ząb smoka, drzazga z krzyża świętego czy spreparowany z egzotycznego zwierzaka potwór koegzystowały z arcydziełami ich „nadwornych” artystów pokroju Donatella czy Sandro Botticellego. Każdy szanujący się właściciel pałacu posiadał w nim swą cenną „Camera delle Meraviglie”, czyli Pokój Cudów, z którego eksponaty z dumą prezentował swym dostojnym gościom.

Z bezgranicznego umiłowania  Medyceuszy do wszystkiego, co bezcenne i unikatowe narodziła się tradycja florenckiego antykwariatu, która trwa do dziś.

Palazzo Corsini - FLORENCJA  (foto: PR Biennaleantiquariato)

Palazzo Corsini – FLORENCJA
(foto: PR Biennaleantiquariato)

.

Co dwa lata w samym sercu Florencji, we wspaniałym, barokowym pałacu Corsini nad brzegiem Arno, odbywa się jedna z najpiękniejszych wystaw antykwarycznych świata.  Warto wspomnieć, ze pałac ten jest otwarty dla szerokiej publiczności jedynie podczas nielicznych, prestiżowych wystaw.

Większość przeszło siedemdziesięciu antykwariuszy wystawiających swe arcydzieł na Biennale Internazionale dell’Antiquariato pochodzi z samych Włoch. Czyni to z tej wystawy unikalne kompendium wiedzy i znakomitą okazję do studium nad wielowiekowym dziedzictwem artystycznym Włoch (i nie tylko).

Palazzo Corsini - FLORENCJA  (foto: PR Biennaleantiquariato)

Palazzo Corsini – FLORENCJA
(foto: PR Biennaleantiquariato)

.

Zwiedzając kameralne saloniki antykwariuszy przypominające dawne „Pokoiki Cudów”, utworzone w obszernych i w całości pokrytych freskami wnętrzach Pałacu Corsini, odbyć można jedyną w swego rodzaju podróż wgłęb historii sztuki użytkowej.

Na Biennale nie braknie również arcydzieł grafiki, malarstwa i rzeźby powstałych od średniowiecza do okresu międzywojennego (z pop art włącznie).

Są wśród nich m.in. mało znane poza Włochami obrazy najwybitniejszych malarzy XIX i XX wieku, jak np. znakomite dzieła w stylu fin de siècle Giovanniego Boldini (1842-1931).

Obok inkrustowanych sekretarzyków, słynnej florenckiej porcelany Ginori, południowowłoskich szopek i bukolicznych rzeźbionych i malowanych scenek rodzajowych, znajdziemy tez m.in. bezcenne, średniowieczne i renesansowe Madonny czy włoskie i flamandzkie martwe natury.

Bliskim nam Polakom akcentem są cztery obrazy Bernardo Bellotto zwanego Canaletto (Wenecja 1720 – Warszawa 1780). Są to dwa włoskie widoki miasteczka Vaprio, rzymski widok Luku Ottawiana oraz klasyczny dla tego znanego nam z warszawskich panoram widok Wenecji z Molo na Plac Świętego Marka. Wystawione są one przez rzymskiego antykwariusza CesareLampronti specjalizującego się w dawnym malarstwie.

Aktualna edycja tej unikalnej wystawy odbywa się w dniach od 4 do 13 października od godz. 10.30 do 20.00 (bilet kosztuje 10 Euro i można z nim zwiedzać również inne florenckie muzea miejskie m.in. wspaniały Ratusz Palazzo Vecchio).

Wtajemniczeni twierdzą, iż pomimo głębokiego kryzysu również i tej branży, uczestniczący w tegorocznym biennale antykwariusze już w pierwszych dniach jego trwania sprzedali dużą część swych najcenniejszych eksponatów, które po zakończeniu wystawy trafia do rak nowych właścicieli na całym świecie.

Ilustracje niektórych najcenniejszych dzieł sztuki wystawionych podczas florenckiego Biennale udostępnione mi zostały przez biuro prasowe organizatora. Spośród nich wybrałam dla Was te, które wzbudziły we mnie (i w mojej 6-letniej córce Marysi, z którą zwiedzałam tą imprezę), spontaniczny podziw.

Bartolomeo Bimbi (1648-1729),  Bukiet kwiatow z figami, gruszkami i motylami

Bartolomeo Bimbi (1648-1729), Bukiet kwiatow z figami, gruszkami i motylami

Pieter Brueghel Mlodszy (1564-1638)

Pieter Brueghel Mlodszy (1564-1638)

Anthon Van Dyck (1599-1641), Lament nad Chrystusem

Anthon Van Dyck (1599-1641), Lament nad Chrystusem

Jacques Callot (1594-1635), Targ w Imprunecie

Jacques Callot (1594-1635), Targ w Imprunecie

Giovanni Boldini (1842-1931), A Aix Les Bains 1885

Giovanni Boldini (1842-1931), A Aix Les Bains 1885

Armand Hubert Simon Leleux (1818-1885), Plac Barberini w Rzymie

Armand Hubert Simon Leleux (1818-1885), Plac Barberini w Rzymie

Francesco Celebrano (1729-1814)

Francesco Celebrano (1729-1814)

Giovan Francesco De Rosa zwany Pacecco (1607-1656), Swiety Biagio meczennik

Giovan Francesco De Rosa zwany Pacecco (1607-1656), Swiety Biagio meczennik

Annibale Carracci (1560-1609), Akt meski

Annibale Carracci (1560-1609), Akt meski

Francesco Morandini zwany Il Poppi (1544-1597), Adorujace Anioly

Francesco Morandini zwany Il Poppi (1544-1597), Adorujace Anioly

Francesco Morandini zwany Il Poppi (1544-1597), Adorujace Anioly 2

Francesco Morandini zwany Il Poppi (1544-1597), Adorujace Anioly 2

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Kapitan Heraldow z Barbarii z zyrafa

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Kapitan Heraldow z Barbarii z zyrafa

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Mlody mezczyna na koniu

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Mlody mezczyna na koniu

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Mezczyzna z rozancem i antylopa

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Mezczyzna z rozancem i antylopa

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Zolnierz z niedzwiedziem

Jacopo Ligozzi (1547-1627), Zolnierz z niedzwiedziem

Gaetano Gandolfi (1734-1802)

Gaetano Gandolfi (1734-1802)

Luca Giordano (1634-1705), Bitwa Amazonek

Luca Giordano (1634-1705), Bitwa Amazonek

Osvald Achenbach (1827-1905), Plac San Domenico Maggiore

Osvald Achenbach (1827-1905), Plac San Domenico Maggiore

Osvald Achenbach (1827-1905), Targ na Porta Capuana

Osvald Achenbach (1827-1905), Targ na Porta Capuana

Pietro Cavaro (1508-1538), Zlozenie do Grobu

Pietro Cavaro (1508-1538), Zlozenie do GrobuSebastiano Lazzari (1730-1791), Martwa natura z arbuzemSebastiano Lazzari (1730-1791), Martwa natura z arbuzem

Sebastiano Lazzari (1730-1791), Martwa natura z globusem i brzoskwiniami

Sebastiano Lazzari (1730-1791), Martwa natura z globusem i brzoskwiniami

Telemaco Signorini, Dziewczyna z czerwonym naszyjnikiem, ok. 1890

Telemaco Signorini, Dziewczyna z czerwonym naszyjnikiem, ok. 1890

Amico Aspertini (1474-1552)

Amico Aspertini (1474-1552)

.

Antonio del Pollaiolo, Portret mlodej arystokratki, lakierowane i pozlacane drewno

Antonio del Pollaiolo, Portret mlodej arystokratki, lakierowane i pozlacane drewno

Arras, Zachodnia Flandria, II pol. XVI w.

Arras, Zachodnia Flandria, II pol. XVI w.

Adamo Tadolini (1788-1868), Popiersie ksieznej Elzbiety Demidov, karraryjski marmur

Adamo Tadolini (1788-1868), Popiersie ksieznej Elzbiety Demidov, karraryjski marmur

Malowane lawki, Polnocne Wlochy koniec XVII w.

Malowane lawki, Polnocne Wlochy koniec XVII w.

Mistrz Krzyza Corsi, XIV w. Florencja

Mistrz Krzyza Corsi, XIV w. Florencja

Puzderko z kosci, Niemcy 1650

Puzderko z kosci, Niemcy 1650

Szkatulka inkrustowana polszlachetnymi kamieniami, Florencja XVIII w.

Szkatulka inkrustowana polszlachetnymi kamieniami, Florencja XVIII w.

Romolo Ferrucci del Tadda (1544-1621), Kamienne lwy

Romolo Ferrucci del Tadda (1544-1621), Kamienne lwy

Szkola Francesco Solari (1420-1469), Popiersie mlodej kobiety

Szkola Francesco Solari (1420-1469), Popiersie mlodej kobietyTalerz , Szkola florencka, II polowa XVI w.

                                                                                                                                                               Talerz , Szkola florencka, II polowa XVI w.   
Stolik z  pozlacanego drewna a alabatrowym blatem, ok. 1775

Stolik z pozlacanego drewna a alabatrowym blatem, ok. 1775

Giovacchino Fortini (1670-17360, Srebrny relief na tle lapizlazuli w ramie z pozlacanego brazu

Giovacchino Fortini (1670-17360, Srebrny relief na tle lapizlazuli w ramie z pozlacanego brazu

Konsole z lakierowanego i pozlacanego drewna, blat z alabastru, Rzym ok. 1770

Konsole z lakierowanego i pozlacanego drewna, blat z alabastru, Rzym ok. 1770

.

.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s