PINCO PALLINI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

WŁOSKA MODA DZIECIĘCA i MŁODZIEŻOWA – trendy na sezon wiosna/lato 2016

 

LETNIE MINI PARTY

     Kwieciste mini kreacje w sorbetowych kolorach w stylu Sweet Fifties i szykowny vintage w marynarskim stylu pop dandy kontra denim look z motywami zwierzęco-geometrycznymi i elementami street – underground– oto czołowe tendencje w mini konfekcji na sezon wiosna-lato 2016.

 

MONNALISA SS 2016 - pokaz kolekcji na party w Ogrodach Torriggiani podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

MONNALISA SS 2016 – pokaz kolekcji na party w Ogrodach Torriggiani podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Jak dyktują nam włoscy styliści, od lat kreującym światowe trendy również w mini konfekcji, obecne lato upływa nam pod znakiem wakacyjnego party w stylu modern vintage.Podobnie jak w „dorosłej” modzie, w nowych mini propozycjach stylistów trudno się dopatrywać jednej dominującej, wiosenno-letniej tendencji. Mamy w nich do czynienia raczej z inspiracjami proponowanymi w ramach poszczególnych kolekcji, z których większość z różną intensywnością od lat przewija się w modzie dziecięcej.

 

MONNALISA SS 2016 - pokaz kolekcji na party w Ogrodach Torriggiani podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

MONNALISA SS 2016 – pokaz kolekcji na party w Ogrodach Torriggiani podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

GARDEN PARTYjego bohaterką jest bajkowa Calineczka ubrana w efemeryczne, mini kreacje z lekkich tkanin w pastelowych kolorach w stylu Sweet Fifties. Na krótkich, rozkloszowanych sukienkach o obcisłych karczkach i podwyższonym stanie „rozkwitają” stokrotki, różyczki, tulipany, maki, prowansalskie zioła, rzadkie kwiaty i rośliny Japonii.

 

JUNIOR GAUTIER SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

JUNIOR GAUTIER SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

MONNALISA SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

MONNALISA SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Dominują pastelowe barwy letnich, lodowych sorbetów – cytrusowa żółć i pomarańcz, cukierkowy róż, fuksja, groszkowa i turkusowa zieleń w zestawieniu z intensywną czerwienią i wszelkimi odcieniami błękitu i niebieskiego.

 

YCLU' SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

YCLU’ SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Najmodniejszym kolorem lata 2016, zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek, jest energetyczna żółć.

GIANFRANCO FERRE SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

GIANFRANCO FERRE SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

Pojawia się ona zarówno w eleganckich kreacjach (np. FEFE, LULU, MARNI), jak i propozycjach sportowych (np. FENDI, ICE ICEBERG, BRUMS, HERNO) oraz obuwiu (np. ERMANNO SCERVINO, NATURINO).

 

MONNALISA SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

MONNALISA SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

MARNI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

MARNI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

Nie braknie też stylizacji total white, total beige i kontrastowych zestawień czerwieni, czerni i bieli (np. ORIGINAL MARINES). Kwiatowe i roślinne dekoracje przybieraja zarówno realistyczny, jak graficzno – malarski charakter, z kolorowym stylem Mondrian na czele (np. MOSCHINO i SIMONETTA).

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

 

 

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

 

W letnich kolekcjach, poza motywami kwiatowo – roślinnymi, a często wręcz w zestawieniu z nimi, spotkamy śródziemnomorskie i tropikalne owoce takie jak cytryny (np. NEILL KATTER), banany i ananasy.

 

NEILL KATTER SS 2016 (Foto: Producent)

NEILL KATTER SS 2016 (Foto: Producent)

 

Nie brak tez  pospolitych arbuzów, wisienek, jabłek (np. SIMONETTA) i truskawek. Te ostatnie, obok róż, margaretek i gerber, kwitną na ekskluzywnych kreacjach i bucikach w tradycyjną panterkę stylisty ROBERTO CAVALLI.

 

ROBERTO CAVALLI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

ROBERTO CAVALLI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

W bardziej oszczędnym dekoracyjnie niż w poprzednich sezonach dziewczęcym total look biżuteryjne akcenty ograniczają się do obuwia i akcesoriów. Szczególnie powszechne są aplikacje imitujące szlachetne kamienie, obecne na klasycznych w formie dziewczęcych sandałkach i tenisówkach, zarówno skórkowych jak i tekstylnych (także z denimu). Wyjątkowo atrakcyjną kolekcję dziewczęcego obuwia, w zestawieniu ze zwiewnymi kreacjami z popeliny z haftem typu Sangallo proponuje florencki stylista ERMANNO SCERVINO.

PINCO PALLINI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

PINCO PALLINI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Również luksusowy PINCO PALLINO w swych wiosenno-letnich kolekcjach total look proponuje bogato zdobione błyszczącymi kamykami, haftami i wstążkami, klasyczne w formie sandałki, baleriny i tenisówki.

 

PINCO PALLINI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

PINCO PALLINI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Biżuteryjne aplikacje na klasycznych, dziewczęcych sandałkach mają w swej ofercie również inni włoscy producenci total look jak QUIS QUIS, MI MI SOL czy FUN&FUN. Fantazyjne i bogate w dekoracje obuwie dziecięce posiada też w swej nowej ofercie włoski producent wysokiej jakości obuwia ZECCHINO d’ORO.

Odmienną, bardziej ascetyczną stylistycznie filozofię wyznaje włoski, rzemieślniczy producent obuwia dla bebe i małych dzieci PEPE, od kilku lat wystawiający swoje mini obuwie w ekskluzywnej sekcji florenckich targów o nazwie Liceum. Dla niego dziecko to nie jak dla wielu mini dorosły. Tym samym w jego bogatej ofercie znajdziemy proste, super wygodne sandałki w modnych kolorach jasnych sorbetów czy tradycyjne modele z anatomiczną podeszwą proponowane m.in. w alternatywnym wykonaniu z lakierowanej skóry znakomicie pasujące do eleganckich, letnich kreacji.

PEPE SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

PEPE SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

PEPE SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

PEPE SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

DISCO PARTY – jego bohaterką jest Pop Star ubrana w śniące kreacje w stylu streetwear z elementami Ceremony. Warto wspomnieć, iż w ostatnich sezonach obserwujemy coraz ściślejszą symbiozę pomiędzy charakterystycznym dla włoskiej produkcji konfekcji dziecięcej przedziałem mody Cremony, a funkcjonalnym stylem sportswear.

 

PINCO PALLINI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

PINCO PALLINI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Tradycyjnie formalna moda odświętna wzbogaca się o elementy sportowe, często pochodzące z alternatywnego stylu rock-underground. Widać to m.in. w takich połączeniach jak zwiewna, kwiecista kreacja i punkowa w stylu denimowa lub skórkowa kurteczka czy klasyczna w kroju chłopięca marynarka i koszula w zestawieniu z jeansami i sneakersami w podniszczonym stylu vintage.

 

FUN&FUN SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

FUN&FUN SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Podobne zestawienia nie są już domeną jedynie kolekcji z przedziału fast fashion jak np. kolekcje wchodzącego właśnie na nasz rynek ORIGINAL MARINES, lecz zagościły w kolekcjach z najwyższej półki, jak choćby MONNALISA czy MISS GRANT. Ta ostatnia, która świętuje swe 40-lecie powstania, produkuje m.in. linie So Twee by Miss Grant, która charakteryzuje się zastosowaniem sportowych elementów w interpretacji pop i glamour w duchu nienagannej Pop Star.

 

QUIS QUIS SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

QUIS QUIS SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

FUN&FUN SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

FUN&FUN SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Ulubionym akcentem glamour jest srebro, często w zestawieniu z bielą i świetlistą szarością. W letnich propozycjach znajdziemy też zawsze modne złoto, szczególnie w szykownych dodatkach, w zestawieniu z bielą i beżami.

 

 

ANDREA MONTELPARE SS 2016 (Foto: Producent)

ANDREA MONTELPARE SS 2016 (Foto: Producent)

 

Wyjątkowo kolorowy, popowy aspekt modnego w obecnym sezonie letnim obuwia znakomicie ilustrują jak zawsze trendy linie obuwia AM66 i Bumper producenta ANDREA MONTELPARE. W dziewczęcym wydaniu „Sneakers couture” i Pop Art są one eksplozją lakierowanej skóry i technologicznych materiałów w kontrastowych kolorach fluo z połyskującymi strassami, kamieniami i ćwiekami. Ciekawą nowością są jego modele sandałków i niskich trampek z kolorową, elastyczną skarpetką sięgającą do kostki.

 

AM 66 ANDREA MONTELPARE SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

AM 66 ANDREA MONTELPARE SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

 

Równie kolorowa i oryginalna jest także letnia kolekcja obuwia i akcesoriów włoskiego producenta JARRET.

 

 

 

CRUISE PARTY – jego bohaterem jest młody Kapitan ubrany z marynarskim szykiem w stylu dandy i elementami wyrafinowanego vintage. Klasyczna inspiracja navy w wersji chic wzbogacona jest o ciągle aktualne w modzie dziecięcej elementy stylu college.

Morskie kolory granatu, bieli i błękitu dopełnione są beżami i szarościami. Nadmorski gentelman nosi koszule polo w maxi paski, garniturowe spodnie lub szorty, lniane i dżersejowe marynarki, letnie mokasyny, krawaciki i kapelusze w klasycznym stylu panama.

 

FUN&FUN SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

FUN&FUN SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

W ostatnich sezonach wielu włoskich producentów wyszukuje w swych bogatych archiwach dawne, klasyczne modele i proponuje je z wykorzystaniem nowoczesnych i funkcjonalnych materiałów.

 

YCLU' SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

YCLU’ SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Tradycyjne elementy dekoracyjne dziecięcej odzieży, jak jednobarwne lub kolorowe paseczki oraz wielo formatowe kratki i kropki, wykorzystuje w swych wiosenno-letnich propozycjach bardzo wielu producentów.

BRUMS SS 2016 (Foto: Producent)

BRUMS SS 2016 (Foto: Producent)

BRUMS SS 2016 (Foto: Producent)

BRUMS SS 2016 (Foto: Producent)

 

BRUMS SS 2016 (Foto: Producent)

BRUMS SS 2016 (Foto: Producent)

 

Towarzyszką eleganckiego Kapitana jest kobieco, ale i funkcjonalnie ubrana letnia turystka. Charakterystyczne dla wakacyjnego stylu sportowe w duchu, kolorowe paseczki i kratki znaleźć można w dziewczęcych kreacjach na specjalne okazje takich producentów jak PINCO PALLINO czy SIMONETTA. Paski i kratki są też motywem przewodnim kolekcji ekskluzywnych marek jak np. MARNI i JUNIOR GAULTIER.

 

JUNIOR GAUTIER SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

JUNIOR GAUTIER SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Przebojem przyszłego lata u wielu producentów jest szeroka, raczej krótka spódniczka/sukienka w poprzeczne, kolorowe pasy.

 

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

SIMONETTA SS 2016 (Foto: Producent)

 

Proste kroje, szlachetne materiały i ograniczona do minimum ilość ozdób charakteryzują już tradycyjnie kolekcje ekskluzywnego, włoskiego IL GUFO, głoszącego szlachetną filozofię „dzieci ubrane jak dzieci”.

 

IL GUFO SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

IL GUFO SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

IL GUFO SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

IL GUFO SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

IL GUFO SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

IL GUFO SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Wyrafinowaną oszczędność stylistyczną w wydaniu mini reprezentują również ekskluzywne kolekcje toskańskich 120% LINO.

Obuwniczym hitem ostatnich sezonów letnich są plastikowe saboty CROCS, które ze względu na swą wygórowaną cenę stały się paradoksalnie synonimem luksusu „easy to wear”. Popularność CROCS Kids sięgnęła gwiazd za sprawa małego księcia George’a, którego zdjęcie w granatowych sabotach z krokodylkiem na londyńskim trawniku z mamą Kate obiegło w zeszłym roku wszystkie media.

CROCS SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

CROCS SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

W obecnym sezonie letnim CROCS proponuje zarówno modele klasyczne, jednokolorowe jak i z plastikowymi aplikacjami z modnymi motywami kwiatów i bohaterami popularnych bajek Disneya jak np. Kraina Lodu.

Na fali tej „plastikowej” mody triumfy święci również brazylijska MELISSA (własność Włochów), która i tą razą proponuje linie syntetycznych balerin projektowanych przez angielską stylistkę WIVIENNE WESTWOOD.

MELISSA SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

MELISSA SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

STREET PARTY – jego bohaterem jest Miejski Samuraj z dumą obnoszący swój denimowy look z motywami zwierzęco-geotrycznymi w stylu street – underground. Mniej lub bardziej stylizowane lwy, pantery i tygrysy bardzo często przewijają się w wielu wiosenno-letnich propozycjach, wypierając niemal zupełnie tak popularne w zeszłych sezonach motywy czaszek. Obecne lato to sezon drapieżników: od słodkich kociaków (np. SIMONETTA), po ukryte w tropikalnej roślinności lwy i tygrysy (np. tygrys w koronie zerkający zza różowych i fiołkowych róż na tunice ROBERTO CAVALLI).

 

 

ROBERTO CAVALLI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

ROBERTO CAVALLI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

ROBERTO CAVALLI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

ROBERTO CAVALLI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Groźnie szczerzący kły wilk pojawia się natomiast na punkowych propozycjach marki DIESEL i to zarówno dla chłopców, jaki dziewczynek.

 

JOHN GALLIANO SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

JOHN GALLIANO SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

We wiosenno-letnich kolekcjach, poza hiperrealistycznymi drapieżnikami, nie braknie również fantazyjnych motywów orientalnych ze stylizowanym smokiem na czele. Trend ten zapożyczony został z dorosłej mody, w której znajdujemy w tym roku wiele orientalnych inspiracji.

GAS SS 2016 (Foto: Producent)

GAS SS 2016 (Foto: Producent)

 

Motywy dekoracyjne rodem z Orientu przewijają się m.in. w chłopięcej kolekcji GAS o nazwie Miejski Samuraj, która znakomicie oddaje klimat wiosenno-letnich kolekcji casual, których niezaprzeczalnym bohaterem jest przeżywający swój kolejny renesans denim. Bohaterami dziecięcej konfekcji DOLCE&GABBANA są natomiast trzy małpki Hindu.

 

DENIM MANIA

Od paru sezonów niezaprzeczalnym bohaterem dziecięcych kolekcji jest przeżywający swój kolejny renesans denim. Szczególnie dopracowane zarówno pod względem fasonów, jak i wykonania są kolekcje denimu znanych włoskich producentów, takich jak DIESEL, GAS czy ROY ROGERS.

ICE ICEBERG SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

ICE ICEBERG SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

Denim jest m.in. motywem przewodnim punkowej w duchu kolekcji wiosna-lato 2016 znanej, włoskiej marki DIESEL. Ten i wielu innych producentów proponuje cienki, letni denim również w mniej lub bardziej romantycznych kreacjach dla dziewczynek. Występuje on wtedy powszechnie z funkcjonalnym dodatkiem stretchu oraz zestawiany jest z rozmaitymi aplikacjami i dodatkami jak kolorowe naszywki, brokat i koronka. Bogato zdobione denimowi kolekcje dziewczęce proponują m.in. również luksusowe marki ERMANNO SCERVINO i MI MI SOL.

 

DISNEYTERAPIA

Bohaterowie bajek Disneya przeżywają obecnie kolejną falę popularności, czego przykładem jest odzież dziecięca. Ich uniwersalne przesłanie i optymizm zdają się przezwyciężać podziały rasowe i kulturowe. Lekarze próbują nawet „zapisywać” disnejowskie kreskówki jako lekarstwo w przypadkach ciężkich chorób, zarówno dzieci jak i dorosłych. Włoscy producenci odzieży i dodatków dziecięcych wykorzystują globalną popularność motywów z bajek Disneya, która pozwala im dotrzeć z ich kolekcjami do najdalszych nawet rynków zbytu.

Wykorzystanie popularnych, licencjonowanych kreskówek to obecnie nie tylko domena firm tzw. fast fashion, ale i producentów z wyższej półki jak choćby, luksusowa włoska MONNALISA czy FENDI (Królik Bugs). Niezwykle popularne stało się też wykorzystywanie znanych licencji w wysokiej jakości obuwiu. Popularne postaci z bajek Disneya znajdziemy m.in. w kolekcji obuwia producenta VANS.

 

T-SHIRT FOREVER

Pomimo triumfalnego powrotu do mody dziecięcej krawieckiej konfekcji, która wyparła częściowo powszechną dotąd super funkcjonalną dzianinę, nie zniknęły z niej T-shirtowe propozycje. Wręcz przeciwnie, nabrały one jeszcze bardziej wyszukanego, kreatywnego charakteru. Znakomitym przykładem mogą być wielo tematyczne, zabawne propozycje modowych guru: YOUNG VERSACE czy JOHNA GALLIANO. Agresywne w stylu, kreatywne T-shirty znajdujemy również m.in. w chłopięcych kolekcjach włoskiego stylisty ROBERTO CAVALLI.

ROBERTO CAVALLI SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

ROBERTO CAVALLI SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Z okazji zeszłorocznych, czerwcowych targów PITTI BIMBO stworzona została multibrandowa kolekcja T-shirtów „Fashion Comics”. Już po raz kolejny bohaterowie kreskówek Warner Bross i Marbel „zinterpretowani” zostali przez takich stylistów i brand jak DIESEL, ERMANNO SCERVINO, TRUSSARDI, STELLA JEAN i VIVETTA. Koszulki są rozprowadzane w niektórych światowych departament store, a dochód z ich sprzedaży przeznaczony jest na organizację „Save The Children”.

 

NEILL KATTER SS 2016 (Foto: Producent)

NEILL KATTER SS 2016 (Foto: Producent)

 

 

PRZEBOJE LATA 2016

Tej wiosny i lata debiutuje m.in. kolekcja Christiana Lacroix Paris skierowana do przedziału wiekowego 3 – 36 miesięcy, produkowana przez francuskiego Camfoni. W tej świeżej i kolorowe kolekcji proponuje on delikatne kwiaty dla dziewczynek oraz fantazyjne zwierzęta i grafiki multikolor dla chłopców. W proponowanych kompletach dla noworodków powtarza się słynny motyw barokowy Maison Lacroix „Paseo” zapożyczony z oryginalnej płachty hiszpańskiego torreadora. Większość mini kolekcji tego domu mody produkowana jest obecnie w Europie (m.in. we Francji).

W obecnym sezonie debiutuje też m.in. mini linia znanego na włoskim rynku producenta modnej odzieży damskiej COCONUDA. Kolekcja o nazwie COCONUDINA przeznaczona jest dla segmentu teenager i charakteryzuje się elementami glam rock z wykorzystaniem sportowych akcentów rodem z USA w tonacjach czerni, bieli i modnego srebra.

 

MISS GRANT SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

MISS GRANT SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Szczególnie bogatą kolekcje wiosna-lato 2016 ma włoska firma Grant spa, właściciel marki MISS GRANT, świętująca nią swe 40-lecie powstania. Ta obecna w 900 sklepach multistore w całym świecie (w tym Harrod’s w Londynie) marka produkuje pięć linii:

MISS GRANT Couture  – tą razą proponuje srebro, sukienki z małymi karczkami i z bogatymi falbanami w maxi kwiaty w tonach różu uzupełnione biżuterią i akcesoriami;

Easy&Chic MISS GRANT – codzienny chic, miejska gipsy w kwiecistych nadrukach rodem z lat 70-tych);

So Twee by MISS GRANT – sportowe elementy w interpretacji pop i glamour;

Lu Lu – wyszukany casual;

Grant Garson – codzienny chic w wersji chłopięcej.

MISS GRANT SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

MISS GRANT SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

MISS GRANT SS 2016 - pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

MISS GRANT SS 2016 – pokaz kolekcji podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: PITTI IMMAGINE)

 

Na szczególną uwagę zasługuje również wyrafinowana  kolekcja dziecięcej stylistki Imelde Bronzeri (ex-PINCO PALLINO), która od kilku lat tworzy ekskluzywny total look z najwyższej polki pod nazwa MI MI SOL. Jej kreacje są obecnie ukochane przez bogatych Arabów szukających dla swych pociech oryginalnych projektów w stylu haute couture. 

 

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

MI MI SOL SS 2016 (Foto: Producent)

 

 

TARGI PITTI BIMBO we FLORENCJI

Omawiane kolekcje na sezon wiosna-lato 2016 zaprezentowane zostały podczas 81 edycji florenckich targów, która odbyła się w dnia 25-27 czerwca 2015 r. Wystawionych zostało na nich 446 kolekcji, spośród których aż 207 spoza Włoch. Potwierdza to międzynarodową rangę tej bezkonkurencyjnej dla branży wysokogatunkowej mody dziecięcej imprezy. To właśnie we Florencji odbywają się już od lat premiery nowych projektów w tej branży jak m.in. zeszłoroczny światowy debiut linii dziecięcej Karla Lagerfelda oraz mini kolekcji Christiana Lacroix.

 

SCOTCH&SODA 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

SCOTCH&SODA 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

Zeszłoroczna, czerwcowa edycja florenckiej imprezy była też okazją do świętowania 40 lat istnienia targów PITTI BIMBO, organizowanych przez spółkę PITTI IMMAGINE, która zarządza również m.in. florenckimi targami wysokogatunkowej mody męskiej PITTI UOMO i targami przędz PITTI FILATI. Jako wieloletni korespondent polskiej prasy branżowej miałam zaszczyt uczestniczyć w oficjalnym party PITTI COLOR zorganizowanym w drugim dniu targów w ogrodzie renesansowej willi Le Corti własności książąt Corsini w podflorenckim San Casciano in Val di Pesa.

 

MONNALISA SS 2016 - twórca i prezes Piero Iacomoni i autorka artykułu Kate Maciejewska Serra na stoisku podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: Paola Gallerini)

MONNALISA SS 2016 – twórca i prezes Piero Iacomoni i autorka artykułu Kate Maciejewska Serra na stoisku podczas targów PITTI BIMBO we Florencji (Foto: Paola Gallerini)

 

Zeszłoroczną, czerwcową edycję targów odwiedziło w sumie 5.600 operatorów z branży, w tym 2.400 spoza Włoch. Wszystkich zwiedzających targi było natomiast ok. 10 tys., przy czym warto zaznaczyć, iż letnia edycja tej odbywającej się dwa razy do roku imprezy jest z reguły mniej oblegana przez zwiedzających niż edycja zimowa, prezentująca kolekcje jesienno-zimowe.

Pomimo, iż florenckie targi PITTI BIMBO mają w Europie silną konkurencję w postaci choćby hiszpańskich targów FIMI i francuskich PLAYTIME, to od lat są one kluczową imprezą wystawienniczą w branży wysokogatunkowej odzieży dziecięcej, zarówno dla wystawców jak i kupujących. Dla wielkich graczy, takich jak luksusowa, toskańska MONNALISA (posiadająca 48 sklepów firmowych i 43 shop w 60-ciu krajach świata oraz fakturująca rocznie blisko 40 mln Euro), to najważniejsza impreza promocyjna na świecie, na której firma ma okazję spotkać swych najcenniejszych klientów, co z duma podkreślał jej twórca i prezes Piero Iacomoni podczas wywiadu ze mną.

 

MAYORAL SS 2016 (Foto: Producent)

MAYORAL SS 2016 (Foto: Producent)

 

Podobnego zdania jest również spotkany przeze mnie na targach włoski szef sprzedaży hiszpańskiego MAJORAL Giovanni Malgieri. MAJORAL, obecny na florenckich targach od wielu lat, to właśnie we Florencji spotyka swych najważniejszych klientów, choć, jak podkreśla Malgieri, konkretne zamówienia odbywają się już poza targami. Warto wspomnieć, iż Polska jest aktualnie dla MAJORAL piątym co do ważności rynkiem zbytu w Europie (przed Francją, Wielką Brytanią i Niemcami).

MAYORAL SS 2016 (Foto: Producent)

MAYORAL SS 2016 (Foto: Producent)

 

Wiele dużych firm traktuje targi PITTI PIMBO podobnie jak MAJORAL tj. jako znakomitą witrynę promocyjną, na której absolutnie należy się prezentować, aby utrzymać wysoką pozycję w branży. Taką filozofię wyznaje wiele włoskich marek i firm od lat obecnych we Florencji m.in. ERMANNO SCERVINO, ROBERTO CAVALLI, GIANFRANCO FERRE, MISS GRANT, MISSONI, LAURA BIAGIOTTIALVIERO MARTINI 1A CLASSE, IL GUFO, TWIN-SET, MI MI SOL, QUIS QUIS, SILVIAN HEACH, SIMONETTA, MIRTILLO, DIESEL, GAS, HERNO, EVERLAST, FUN FUN, FRACOMINA, TAKE TWO TEEN, LINO 120%, ZECCHINO D’ORO czy ANDREA MONTELPARE.

 

LAURA BIAGIOTTI 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

LAURA BIAGIOTTI 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

POLACY NA PITTI BIMBO

Ubiegłoroczną, czerwcową edycję florenckich targów odwiedziło 33 polskich kupców z branży dziecięcej (na letniej edycji 2014 było ich 32). Dla porównania na obleganej zazwyczaj edycji zimowej w styczniu 2015 r. polskich kupców było 55 (tyle samo co w styczniu 2014 r.). Choć daleko nam do ściślej czołówki w klasyfikacji kupców zagranicznych (Hiszpanie 205, Rosjanie 170 i Niemcy 139 kupców), to jednak uplasowaliśmy się tą razą na dziewiętnastym miejscu (przed Austrią) w klasyfikacji 20-tu najczęściej odwiedzających florenckie targi narodowości.  Świadczy to niewątpliwie o niesłabnącym zainteresowaniu naszej rodzimej branży odzieżowej wysokogatunkową mini konfekcją. Choć w Polsce nadal brak specjalistycznych sklepów multibrandowych z wysokiej jakości odzieżą dziecięcą, to jednak te, które już istnieją z powodzeniem sprzedają nawet bardzo kosztowne kreacje takich producentów jak włoscy MONNALISA czy NEILL KATTER, co potwierdzali mi podczas targów PITTI BIMBO sami producenci.

 

Na zeszłorocznej, czerwcowej edycji florenckich targów już po raz szósty wystawił się polski producent BARBARAS ze Staszowa. PITTI BIMBO są dla niego najważniejszą imprezą promocyjną obok targów dziecięcych Kind Jugend w Kolonii i CJF w Moskwie. Obecna we Florencji manager Marta Siuda-Majak z entuzjazmem zapowiadała, że ich kolorowych kolekcji 100% Made in Poland, posiadających już dziś swą oddaną klientelę w 15 krajach Europy, nie zabraknie również podczas następnej edycji florenckich targów. Chwaliła również bardzo profesjonalny przekrój klienteli oraz organizację i bezpieczeństwo wystawianych kolekcji gwarantowane przez organizatorów targów podkreślając, równocześnie iż koszty uczestnictwa są zbliżone do innych imprez tej rangi. Poza niemowlęco-dzieciecą konfekcją na sezon wiosna-lato 2016, z myślą o przyszłych kolekcjach zimowych, BARBARAS zaprezentował na swym florenckim stoisku prototypową kolekcję luksusowych czapek wykonanych z najwyższej jakości włoskich przędz wełnianych ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA i ozdobionych szlachetnymi kryształkami Swarovski, która spotkała się z pozytywnym odbiorem wymagającej klienteli odwiedzającej targi. Obok BARBARAS na PITTI BIMBO pojawił się już po raz kolejny również polski producent dziecięcej konfekcji i dodatków DAGA-TRESTELLE.

 

WŁOSCY POTENTACI MINI MODY W POLSCE

Jednym z głównych bohaterów zeszłorocznych, czerwcowych targów PITTI BIMBO był włoski producent total look ORIGINAL MARINES, który pojawił się we Florencji po raz pierwszy. Od niedawna rozpoczął on agresywną ekspansję na rynkach zagranicznych, której częścią był jego „występ” na florenckiej imprezie tradycyjnie śledzonej przez najważniejsze, branżowe media. ORIGINAL MARINES posiadający od lat swe własne sklepy we Włoszech produkuje głównie w Chinach, utrzymując jednak bardzo dobrą jakość zarówno materiałów, jak i wykonania, które pozwoliły mu na pozyskanie przez lata oddanej klienteli we Włoszech. Poza odzieżą dziecięco – młodzieżową, produkuje on też odzież w stylu sportswear dla dorosłych, która sprzedawana jest w tych samych sklepach. Aktualnie posiada on w Polsce m.in. własne sklepy firmowe (w warszawskim Blue City oraz w Lublinie) i jest w trakcie otwierania w naszym kraju 20-tu placówek handlowych, głównie w formule franszyzy.

BIMBUS SS 2016 (Foto: Producent)

BIMBUS SS 2016 (Foto: Producent)

 

Również entuzjastycznie nastawione do polskiego rynku jest włoski potentat w modzie mini PRECA BRUMMEL posiadający takie linie jak BRUMS, BIMBUS, MEC, produkowaną od zeszłego sezonu jesień-zima licencję dziecięcą MCS Marlboro Classic oraz debiutującą w obecnym sezonie letnim konfekcję na licencji londyńskiego brand SANTORO GORJUSS London.

MCS SS 2016 (Foto: Producent)

MCS SS 2016 (Foto: Producent)

MCS SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

MCS SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

SANTORO GORJUSS LONDON SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

SANTORO GORJUSS LONDON SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K. Maciejewska Serra)

 

 

WŁOSKA MODA DZIECIĘCA W LICZBACH

 Według tradycyjnie ogłaszanych podczas florenckich targów oficjalnych danych SMI (Sistema Moda Italia) w roku 2014, po dwóch negatywnych latach, obrót handlowy włoskiej branży childrenswear powrócił nareszcie do poziomu z roku 2011, osiągając kwotę 2,64 mld Euro. W roku 2014 średnio sprzedawanych było poza granice Włoch 36% produkcji całego sektora (w roku 2009 było to o 8% mniej).

 

IL GUFO SS 2016 - stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

IL GUFO SS 2016 – stoisko na targach PITTI BIMBO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

W roku 2014 zagraniczna sprzedaż strategicznego dla Włochów segmentu odzieży niemowlęcej wzrosła o 6,5 %. Pierwszym dla niej rynkiem zbytu była Rosja, choć w roku 2014 sprzedano do niej o 6,6%  mniej odzieży niemowlęcej niż w roku 2013. Był to jednak zdecydowanie mniejszy spadek niż w przypadku całej włoskiej branży tekstylnej, której handel z Rosja zmniejszył się w roku 2014 aż o 13%. Trzydziestoprocentowy wzrosty sprzedaży włoskiej odzieży niemowlęcej zanotowano w 2014 r. do Szwajcarii, Hiszpanii i Niemiec. Wysoki wzrost sprzedaży w tym segmencie odnotowano również do Emiratów Arabskich, Francji i Wielkiej Brytanii.

Sytuacja dotyczącą sprzedaży włoskiej odzieży dla niemowląt zmieniła się nieco w pierwszych trzech miesiącach 2015 r. Podczas gdy wzrost sprzedaży utrzymał się na podobnym poziomie co w całym 2014 r. (tj. 6,9%), to główny do tej pory zagraniczny odbiorca, jakim była Rosja, spadł do piątej pozycji (sprzedaż na tamtejszy rynek spadła aż o 31%). Również Francja kupiła z Włoch o blisko 10% mniej odzieży niemowlęcej niż w 2014 r., natomiast Hiszpania i Wielka Brytania zwiększyły swoje zakupy o ok. 30%, podczas, gdy Niemcy o jedyne 3%. Dość dramatycznie przedstawiała się natomiast w pierwszych miesiącach 2015 roku sprzedaż włoskiego obuwia dla dzieci na rynek rosyjski, na którym zanotowany został spadek o 47,5% w stosunku do roku 2014 ( 9,5% spadek całego eksportu obuwia dziecięcego).

 

.

.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s